Terwijl de zon op mijn gezicht schijnt denk ik na over de gezegde ‘leef in het nu’. Het is een levensmotto van vele in een wereld waarin we voortdurend bezig zijn met morgen, met plannen en met verwachtingen. De gezegde kan mensen helpen als herinnering dat het leven zich niet afspeelt in de toekomst of in het verleden, maar in de momenten die daartussen ontstaan. Iets wat eenvoudig klinkt, maar in de praktijk verrassend moeilijk blijkt te zijn. Voor vele dwaalt het hoofd voortdurend af naar alles wat nog moet, beter kan of anders had gemoeten. Alleen aanwezig zijn in het moment is daarom een hele kunst, laat staan er bewust van kunnen genieten.
Levenservaringen kunnen ons gevoeliger maken voor de schoonheid van het nu. Misschien sta ik er daarom vaak bewust bij stil. Niet omdat het mij altijd moeiteloos afgaat, maar omdat ik het leven mij heeft geleerd hoe waardevol momenten kunnen zijn. Binnen onze relatie spreken we regelmatig onze dankbaar uit naar elkaar en hebben we bewust aandacht voor de grote en kleine momenten in ons leven. Het gezegde ‘leef in het nu’ is voor ons daardoor meer dan een mooie gezegde; het is een oefening in aandacht, aanwezigheid en waardering voor wat er op dat moment al is.